«فصل
پایانی «الدُرادو» ساختهی درخشان مارسل لِربیه، فیلمی که سینمای دههی بیست فرانسه
را راه میاندازد، هنوز که هنوز است لرزه بر جانمان میاندازد: ما پشتِ پردهی سالن
یک نمایش قرار داریم. در سمتِ ما کاراکتری است که مرگ را از روی استیصال انتخاب میکند،
ولی آنسوی پرده شور و انرژیِ نمایشی است که برای تماشگران در جریان است.» با این کلماتِ وحید مرتضوی فیلمخانهی سیزدهم آغاز میشود.
پروندهای مفصل در مورد «سینمای فرانسه در فاصلهٔ دو جنگ»: نوشتهها و ترجمههایی
در مورد فیلمها و کارنامهی مارسل لربیه، ژان اپشتاین، ژان ویگو، ژان گرمیون، ژان
رنوار، مارسل کارنه و ...؛
صفحات سینمای جهانِ «فیلمخانه» این شماره هم حاویِ مقالهها
و یادداشتهاییست در مورد فیلمهای مهم این روزها: «زندگی رایلی» (واپسین فیلم آلن
رنه)، «سگهای ولگرد» (تسای مینگ لیانگ)، «آقای ترنر» (مایک لی)، «فاکس کچر» (بنت میلر)،
«خدای ماشینی» (الکس گارلند) و …؛
و مقالهی درخشان و البته مفصلِ کنت جونز در مورد بازیگری در
فیلمها و مواجههٔ منتقدان با آن پایانِبخشِ مناسبی برای این شماره در صفحات «آرشیوِ»
این شمارهی فصلنامه است.
***
و سهم من در این شماره:
چرخدندههای «احساس»
/ مروری بر چرخ (1923) ساختهی ابل گانس
این سرزمینِ من است / مروری بر مستند درخشانِ بازیگر (2014) ساختهی
رابرت گرین
***
فیلمخانه را میتوانید از شهرکتابها و کتابفروشیهای تهران
و شهرستانها تهیه کنید. در شیراز هم میتوانید به اینجا سری بزنید: خیابان ساحلیِ
غربی، نرسیده به فلکهی علم، سمت راست، کتابفروشی اسفند. شماره تماس: 07132252876
مرکز پخش: ققنوس (تلفن: 66460099)
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر