یکشنبه، اسفند ۱۳، ۱۳۹۱

هشتاد و سومین سالگرد ژاک ریوت


                                                             قسمت اول



مصاحبه‌ای میانِ سرژ دنه  و ژاک ریوت که توسط کلر دنی در سال 1990 ضبط شده است . این ویدیو ، قسمتی از  یک مستند بلند تلویزیونی‌ست به نام «ژاک ریوت : نگهبان شب» . در زمان این مصاحبه ، سرژ دنه کایه دو سینما را پس از یک دوره ده ساله سردبیری ترک کرده و مقالات‌اش را درباره‌ی سینما و تلویزیون در روزنامه لیبراسیون منتشر می‌کند . در این ویدیو ، دنه و ریوت  درباره ی اکثر کارهای اخیر ریوت تا آن زمان و چگونگی روند ساختن آن‌ها به گفتگو می‌نشینند .

جاناتان رزنبام – یکی از کسانی که از نزدیک با این جریان در ارتباط بوده ، درباره‌ی این گفتگو اشاره می‌کند :


سرژ دنه ، [ ... ]  دو سال قبل از مرگش ، در فضای آرامش‌بخش یک کافه و همینطور گردشی در اطراف پاریس ( کلر دنی در انتها سوالاتی را در بین حرف های آن دو مطرح می‌کند ) با ریوت به گفتگو می‌نشیند . از آنجایی که هردو نفر مدتی سردبیر کایه دو سینما بوده‌اند ، بدون اشاره به شکست‌ها، زمین خوردن‌ها  و با چیره دستی تمام ( به عنوان منتقدانی ماهر ) مطالب زیادی جدا از فیلم‌سازی ریوت برای مطرح کردن داشته‌اند . کلیپ‌هایی از بسیاری فیلم های مطرح ریوت ( تعدادی که هنوز به شدت سخت فهم هستند ، همچون فیلم مشهور  out 1   ) درون این مستند نشان داده می‌شود ، همچنین مصاحبه‌هایی با بازیگران ریوت نظیر بُل اوگیه  و   ژان-فرانسوا استونین. و فراتر از همه‌ی این‌ها ، فیلم به زیبایی  ریوت را همزمان مردی تصویر می‌کند  همچون یک سینه فیلِ منحصر به فرد و فیلمسازی جستجوگر.


                                                       قسمت دوم

...........................................................................................................................

هیچ نظری موجود نیست: