چهارشنبه، خرداد ۰۸، ۱۳۹۲

جوزف اچ.لوییس/ ژان لوک گدار

جنون اسلحه / جوزف اچ.لوییس
ازنفس افتاده / صحنه ی پایانی
 زنان و پول ، نگاهی موردی به تاثیرات جنون اسلحه / فیلم نوار بر از نفس افتاده
نویسنده : فرگوس  دیلی
 مترجم: علی سینا آزری



دو چیز در زندگی مساله است .  برای مردان ، زنان ، وبرای زنان ، پول.  ژان پیر ملویل در نقش پاوُلِسکو در "از نفس افتاده" گدار ، این جمله را می گوید . این جمله به نظر می رسد نمونه ای از فیلم های رده‌ بی نُوار باشد ، چیزی که گدار در زمان ساخت اولین فیلمش بسیار ستایش می کرد . و این حکایت پول ، عشاق احمق و خیانت ، می تواند به وضوح به عنوان دراماتیزه کردن این فلسفه ی زندگی خوانده شود .  فیلمی که به مونوگرام پیکچرز تقدیم شده ، ردیف استودیو های کوچکی که فیلم های نُوار کم هزینه ای نظیر  اثر فوق العاده "تله"  ] جک برنارد 1946[ ( اما نه جنون اسلحه ]  جوزف اچ. لوییس 1949 [ که مارک کِریسوئِلو در نوشته اش به آن اشاره کرده است ) تولید می کرد. از نفس افتاده ارجاع های بسیاری به کلاسیک های ژانر دارد ، از فیگور تقلیدی بوگارت تا تکرار بخش هایی از دیالوگ فیلم  "راه انحرافی"  ادگار جی . اولمر 1945 . مقاله ی تاثیرات جنون اسلحه بر ]ازنفس افتاده[ نامعلوم و نامعین است . بدون هیچ گونه ارجاع آشکار به فیلم ( بر خلاف بازسازی  جیم مک براید ، از نفس افتاده 1983 ، که شامل صحنه ای است که ضد قهرمان در حال تماشای فیلم لوییس است ) . تعیین دقیق جایگاه اصلی گدار در زمان ساخت فیلم از نفس افتاده بسیار سخت است . آنچه اشاره های آشکار به فیلم لوییس به نظر می رسد ، ممکن است به همان سادگی اشاره به هزاران منابع دیگر، سینمایی و غیر آن، باشد. علاوه بر این ، قبل و در طول آن دوران ، هیچ چیزی درباره ی فیلم "جنون اسلحه" در ژورنالیسم پربار گدار یافت نمی شود و او اشاره ای به آن در " لیست 1964 ،بهترین فیلم های آمریکایی " نمی کند ،  لیستی که عناوین کم اهمیت برای گدار هم ،در آن وجود دارد ، که آن را تبدیل به فرصتی برای ساختن نموداری از بزرگترین مولفان سینمای هالیوود کرده است . آیا گدار "جنون اسلحه" را همچون یک لذت گناهکارانه دیده است ؟ آیا لوییس یک مولف واقعی در همان مسیر هموطنانش قرار داشت ؟ دو فیلم دیگر در ارتباط با داستان بانی و کلاید ، "فقط یک بار زندگی می کنی " و " آن ها در شب رانندگی می کنند" توسط مولفانی که در لیست گدار هم موجود است ، فریتس لانگ و نیکلاس ری ساخته شده بودند .
با توجه به این گمانه زنی ها ، برای لوییس و طرفداران جنون اسلحه عامل بسیار محرکی بود ،زمانی که کلیپی از فیلم را در اپیزود 3b به نام " موج نو" در قسمتی از تاریخ(های)  سینما به عنوان ریشه های موج نو به تماشا نشستند.
در فیلم های نواری نظیر جنون اسلحه ، فقط سکس و پول است که هرگونه امید تعالی بخشِ ابتذالِ هرروزه را نشان می دهد ، رسیدن به نوعی از حقیقت وجودی که راه خروج از دروغ این جهانی را ممکن می سازد . حتی اگراین بدان معنا باشد که بسیاری باید در این مسیر کشته شوند . اغلب ، وعده ی موجود ، سکس برای مردان است و پول برای زنان  ( از این رو ، خیانت های مکرر و چنین برجستگی در ژانر فمی فتال (زنان افسونگر) وجود دارد)  و این در جمله ی قصار پاروُلِسکو در ازنفس افتاده هم بازگو می شود .
در تاریخ های سینما ، جنون اسلحه این اجازه را به گدار می دهد تا از این طریق نگرانی های بسیار او را درباره ی پایان هنر و تاریخ ازاین طریق بیان کند. تا اسیر شدن در جریانی کاپیتالیستی از پول و کالا  ، اشتیاق جوانی به فیلم های نُوار و درس هایش درباره ی زنان و پول را بیان کند . گزیده ای از فیلم لوییس ( در قطعه ای از آن برداشت طولانی مشهور: ما ، لوری را در حال حمله به پلیس می بینیم قبل از آنکه او و بارت بعد از دزدی بانک، سوار ماشین ، فرار کنند ) با عنوان  'La Monnaie de l'Absolu' جریانی از قطعیت ( تکرار عنوان قسمتA3 از تاریخ(های) سینما ) به نمایش در آمد و در ادامه دیالوگی از سولو ( ژان پیر موکی 1970) آن را همراهی می کرد :

elle :] dans tous les pays où  il y a des hommes]
qui luttent pour une société
où on ne serait pas esclave de l’argent
vous ne pouvez pas comprendre ça, vous
qu’on ne vive pas pour gagner de l’argent.


] همه جا مردان برای جامعه ای مبارزه میکنند
که در آن ما ، بردگان پول نیستیم
شما نمی توانید درک کنید
زندگی برای دستیابی به پول نیست [

جریانی از قطعیت. کلیپ جنون اسلحه در مقدمه ی  اپیزود 3B ،همراه قطعه هایی از "نشانی از شهر" ( لباس پوشیدن جنت لی ) پخش می شود ، یک فیلم پورنو نا مشخص ،] و در ادامه [ فیلم فرشتگان گناه برسون و "سلام بر مریم" خود گدار (که شامل گفتگویی درباره ی مشخصه های حقیقت است); آیا گدار درصدد منطبق کردن جنسیت و امر مقدس یا فرضیه ی جنسیت همچون امر مقدس یا راهی برای رسیدن به امر مقدس است؟ یا به دست آوردن نقطه ای که شامل تفکر توهم برانگیزی است که هر یک از این موقعیت ها را به همراه داشته باشد ؟ به نظر می رسد گدار در حال مبارزه ای درونی است یا در تلاش است که دو موقعیت گسترده را با هم به ارمغان بیاورد: در یک سو ، درس جنون اسلحه و نُوار : زنان اغواگر ممکن است نمونه ی وعده ای از امر متعالی باشد ، ارائه جنسیت و از جهاتی دیگر امور هیجان انگیزی بیرون از مسائل این جهانی ، اما جنسیت هم خیلی زود جریان سیالیت خود را در ارزشی برابر با هر کالای مبادله ای دیگر آشکار می کند : در سوی دیگر ، درس هایی از یک ماتریالیست که امر متعالی را فرامی خواند ، که به طور خلاصه توسط ژاک رانسیر ( در مصاحبه ای درباره ی گدار) بیان می شود : "در مواجهه با چیرگیِ جهانیِ کالا ، هرگونه دفاع از هنر ، تصویر و معنا به ناچار انجام کار، تحت لوای امرمقدس و تاریخ است ."

..............................................................................................

این متن ترجمه ی مقاله به JHL/JLG: WOMEN AND MONEY  نوشته Fergus Daly  است                     

هیچ نظری موجود نیست: