پنجشنبه، تیر ۱۶، ۱۳۹۰

تایپو گرافی در سینمای ژان لوک گدار






بخش اول
در 3 دسامبر  آندره کاروالیو برنائو ( گرافیست ) به مناسبت 80 سالگی گدار مجموعهای از چهره نگاری ها یی را ارائه داد که از سکانس های نوشتاری گدار  در فیلم ها ی  ساخت آمریکا (1966) و  دو ، سه چیزی که درباره ی او میدانم (1967) الهام گرفته بود . و این موجب شد که در اینجا مجموعه ی کوچکی از تیتراژ ها  و تایپوگرافی های خاص  فیلم های گدار را جمع آوری کنم. این تایپوگرافی ها که در تیتراژ ها ( ابتدایی و انتهایی ) ودر طول فیلم ها به سبک سینمای صامت خود را نشان می داد  همیشه مرا از همان اوایل آشنایی با سینمای گدار مجذوب و مبهوت خود کرده بود.  در کنار دقت به این تایپوگرافی ها به جز زیبایی و جذابیت های خاص آنها ، تاثیر گذاری  این عنوان بندی ها را بر فیلم های آوانگارد و مستقل  همنباید فرامش کرد . برای نمونه فیلم های اخیر گاسپار نوئه ... و همه ی این عوامل موجب شد که در اینجا این مجموعه را ببینید.و قبل از هر چیز...
آشنایی با معنای تایپوگرافی :
تایپوگرافی یكی از جلوه های بارز و با قدمت هنر گرافیك است. واژه‌ی «تایپوگرافی» در گذشته ، معادل طراحی حروف و آن دسته از آثار نوشتاری می شد كه با فرایند چاپ و تكثیر به صورت تك رنگ حاصل و تقریباً در همین حدود خلاصه می شد . اما امروز این واژه شامل آثاری می شود که با استفاده از خط و یا   خط و تصویر   با رعایت اصول زیبا شناسی، اثر واحدی را ایجاد كند كه بیانگر اطلاعات و یا پیامی باشد . در بسیاری از موارد، استفاده از حروف و متن به شكلی ارائه می گردد كه القای فرم(شكل) و تصویر را در اثر می نماید. طراحان در آثار خود با بزرگ نمایی، فشردگی و چیدن حروف در كنار هم، و گاهی تنها با دخل و تصرف در فیزیك حروف، ارتباط عمیقی با موضوع به وجود می آورند.
در دهه‌های اخیر در تلاشی دیگر هنرمندان گرافیك سعی در تقویت ویژگی بصری حروف و نزدیك كردن نوشتار به وجه تصویری، چه به صورت مفهومی كه مخاطب بتواند بار معنایی آن را به راحتی درك كند و یا بصورت تصویر انتزایی كه بتواند نظر مخاطب به وسیله‌ی فرم، رنگ و .... جلب كند. این نوعِ نگارش در قلمرو تایپوگرافی در اندك زمانی، حوزه محدود «تایپوگرافی» سنتی را در هنر گرافیك ـ به ویژه در مغرب زمین، گسترش غیر قابل تصوری را به خود اختصاص داد .[1] با این حركت و جهش سریع، تایپوگرافی به قلمرویی مستقل و دارای تعریف، اصول و حتی تاریخچه ای نوین دست یافت. «تایپوگرافی» در حوزه های مختلف هنر گرافیك شامل پوستر، طراحی حروف، نشانه و ... حضوری پر رنگ و گاهی هم به عنوان تنها عنصر تصویری غالب هویدا گشت .حال با وجود جایگاهی که برای تایپوگرافی قائل شدیم نگاهی نمونه ای به تیتراژ فیلم های دوره اول فیلم سازی گدار ازاین منظر و جایگاه آن ها در تاریخ سینما می اندازیم.





 کارگردان : ژان لوک گدار
بازیگران : ژان پل بلموندو ، جین سیبرگ ، ژان پیر ملویل
 

 کارگردان : ژان لوک گدار
بازیگران : آنا کارینا ،ژان کلود بریالی ، ژان پل بلموندو


 کارگردان : ژان لوک گدار
بازیگران : آنا کارینا ، سادی ربو ، آندره س لابارت

 

 کارگردان : ژان لوک گدار
بازیگران : مارینو ماسه ، پاتریس موله ، جنه ویو گالئا



 کارگردان : ژان لوک گدار
بازیگران : بریجیت باردو ، میشل پیکولی ، جک پالانس
 


 کارگردان : ژان لوک گدار
بازیگران : آنا کارینا ، دنیل ژیرارد ، لوسیا کولپین


[1]  برگرفته از مقاله ی  تاملی بر ظرفیت های بصری نوشتار در تایپوگرافی  (دکترمحمد خزایی)

هیچ نظری موجود نیست: